مباحث آموزش تری دی مکس:
1) modeling: ابتدایی ترین مرحله کار با نرم افزار تری دی مکس بوده که شامل مدلسازی اجسام سه بعدی می باشد.
مکس دارای روشهای گوناگونی برای ساخت مدل میباشد که با کمک ویرایشگرهای متفاوت و قدرتمند به کاربر برای مدلسازی کمک میکند.
در نرم افزار مکس ۳ روش اصلی برای مدل سازی وجود دارد:
- Mesh\Polygon Modeling
- Patch Modeling
- NURBS Modeling
دو تکنیک پر کاربرد در مدل سازی مکس عبارت است از :
Box Modeling : که بیشتر در صنعت بازی سازی مورد استفاده قرار میگیرد و با تغییر در وجوه و گرههای یک حجم سه بعدی ساده مانند جعبه یا کره به شکل سه بعدی مورد نظر میرسند. Mesh\Polygon Modeling
Surface Modeling : ابتدا ترسیم دوبعدی شکل توسط خطوط دو بعدی در مکس (spline) انجام گرفته و با تغییر در محل قرار گیری گرههای (vertex) آن به صورت سه بعدی در میآید. (Patch Modeling)
2) material: عبارت از ساخت مواد در تری دی مکس و قابلیت انتقال تکستچر به آبجکت.
3) camera: نحوه فیکس کردن دوربین برای سین مورد نظر و انیمت کردن فضا به کار می رود.
4) lighti: نورپردازی در محیط سه بعدی تری دی مکس می باشد.کار با موتورهای Raytraced و همچنین نورهای موضعی و مستقیم انوع سایه ها، نورهای فوتوگرامتریک و … می باشد.
- نقاط قوت و ضعف های کنترل های استاندارد
- انواع نور تنظیمات تخصصی نورهای نقطه ای
- درک و استفاده از نورهای مستقیم
- استفاده از نورهای فوتوگرامتریک در تری دی مکس
- اضافه کردن Shadow Map به صحنه رندر
- استفاده از سایه های Raytraced در تری دی مکس
- استفاده از سایه های پیشرفته
5) render: عبارت است از تهیه خروجی در قالب فایلهای تصویری از برنامه و محیط کاری در مکس که توسط یک سری دستورات و برنامههای گرافیکی به نام موتور رندر (Render engine) میباشد نرمافزار مکس دارای موتورهای رندر زیر میباشد.
scanline renderer
V-Ray(پلاگین)
Brazil R/S(پلاگین)
FinalRender(پلاگین)
Maxwell Render(پلاگین)
Fry Render(پلاگین)
VUE (پلاگین)
سر فصل آموزش Vray:
1- تنظیمات اصلی
2- تنظیمات متریال
3-HDRI
4- اصول نورپردازی با V-Ray
5- تنظیمات پیشرفته
6- تمرین صحنه خارجی
7- تمرین صحنه داخلی